• Geschiedenis
  • Het team
  • Lestijden en vakantierooster
  • Gezonde School
  • Aanmelden
  • Home
  • Visie en missie
  • Zorg
  • Peutergroep
  • Plusklas 'De Verrekijker'
  • Pestprotocol
  • Kwaliteitszorg
  • Uitstroomgegevens
  • Groep 1/2 a
  • Groep 1/2 b
  • Groep 1/2 C
  • Groep 3
  • Groep 4
  • Groep 5
  • Groep 6
  • Groep 7
  • Groep 8
  • Plusklas 'de Verrekijker'
  • Praktijkklas 'de Praktijker'
  • Peutergroep Mariaschool
  • Nieuws
  • Nieuwsflits
  • Oudervereniging
  • Voorschoolse Opvang
  • Tussenschoolse Opvang
  • Vrienden van de Mariaschool
  • MR
  • Stichting 'De Groeiling'
  • Downloads

Week van de vriendschap

Vriendschap en geluk

Op de Mariaschool maken wij gebruik van een stappenplan om vriendschap en geluk te bevorderen en pesten te voorkomen.
In dit programma zijn de volgende stappen te onderscheiden:
 

Stap 1: Week van de vriendschap en geluk (preventief)
We organiseren de week van de vriendschap in schoolweek 1 tot en met 3, en in week 20 tot en met 22. Dit is een preventieve actie.
Drie weken zijn alle groepen bezig met:

  • hoe gaat het met mij in de groep,
  • hoe gaat het met andere kinderen in de groep
  • wat kan ik doen om mijzelf en andere kinderen gelukkiger te maken?

 

Stap 2: Kennis op doen over pesten en plagen(preventief)
Wij leren de kinderen het verschil tussen pesten en plagen. Wij voeren hierover gesprekken met de kinderen. Wij begeleiden kinderen individueel die dit nodig hebben. We leren de kinderen wat de verantwoordelijkheid van ieder kind is en welk aandeel ieder kind heeft in de groep. De kinderen krijgen de tijd om dit te leren.

 

Stap 3: Gericht oplossen
Wanneer een kind aangeeft gepest te worden, nemen wij het kind serieus en bagatelliseren zijn gevoel niet. We luisteren goed, proberen met het kind een oplossingsgericht gesprek te voeren.
We zoeken samen met het kind uit of het pesten of plagen is, zonder er zelf een waardeoordeel aan te hangen.
Indien sprake is van pesten zetten we supportgroepstrategie in.

De supportgroepstrategie is een methode van Sue Young die uitgaat van het positieve en niet het negatieve benadrukt. Bij deze aanpak spreken we niet van pesten en van schuld (de oplossingsgerichte benadering). Kinderen leren om goed samen te werken en leren dat zij samen verantwoordelijk zijn voor een sfeer in de groep, waarin iedereen zich gelukkig voelt.
We informeren alle ouders van de kinderen uit de supportgroep en natuurlijk de ouders van het kind dat zich gepest voelt. We voeren maximaal drie weken gesprekken met de supportgroep en kijken of het kind dat gepest werd, nu niet meer gepest wordt. We communiceren dit ook met ouders.

 

Stap 4: Geen verbetering
Als - ondanks alle hierboven genoemde interventies - het kind nog steeds gepest wordt, dan volgt er een gesprek tussen leerkracht, ouders, kind en directie van zowel het gepeste kind, als het pestende kind.

 

Stap 5: Hulp van buitenaf
Helpt het gesprek dat bij stap 4 beschreven staat niet voldoende, dan beslist de directie hoe verder te gaan. We spreken dan van extreem pestgedrag, waar we als school zeker iets mee moeten doen.  Bij deze beslissing kun je denken aan schorsing, politie inschakelen o.i.d.

 

Klik hier voor het antipestprotocol van de Mariaschool

Agenda

Zomervakantie

08 juli 2022

Start schooljaar 2022-2023

22 augustus 2022

Agenda

  • 08 juli
  • 22 augustus

Contactgegevens

Mariaschool Rk Basisonderwijs
Nieuwstraat 9-11
3421 BT Oudewater
t: 0348-561652
info.mariaschool@degroeiling.nl

Routeplanner

Contact


Mariaschool Rk Basisonderwijs
Nieuwstraat 9-11
3421 BT Oudewater
Tel. 0348-561652
directie.mariaschool@degroeiling.nl

 

ouderApp Kwieb

 

Route


 

-

Laat een bericht achter


Copyright 2022 - Mariaschool Rk Basisonderwijs
Inloggen | Ziber Education - School website | Ziber - Website software | Design by Pencilpoint | creatief in vorm & inhoud