Zorg op de Mariaschool
ZorgAlle leerlingen hebben een unieke persoonlijkheid en de leerlingen kunnen verschillen in de behoefte om te spelen en te leren. Op de Mariaschool houden we hier rekening mee. De meeste leerlingen leren op een regelmatige, gemiddelde manier. Andere leerlingen hebben wat meer tijd nodig om de stof tot zich te nemen. Weer andere leerlingen hebben daarvoor juist minder tijd nodig en hebben behoefte aan verrijking. Deze verschillen ontstaan door verschillen in aanleg, sociaal-emotionele ontwikkeling, lichamelijke condities, motorische ontwikkeling en werkhouding van de leerlingen. Wij (het team van de Mariaschool) hebben als taak ons onderwijs zo in te richten dat elk kind zo goed mogelijk tot zijn recht komt binnen het groepsverband, ongeacht de verschillende leermogelijkheden van de leerlingen. Wij willen zo goed mogelijk voor uw kind zorgen. De zorg die wij uw kind bieden wordt door de leerkracht en geregeld. De leerkracht zorgt er voor dat er voldoende zorg wordt geboden aan kinderen die extra zorg nodig hebben. De intern begeleider (IB-er) coördineert deze extra zorg. De leerkrachten op de Mariaschool werken handelingsgericht. Handelingsgericht werken gaat uit van 7 punten: 1. Onderwijsbehoeften van de leerlingen centraal stellen. Denk aan de instructie, de leertijd en uitdaging. 2. Afstemming en wisselwerking tussen kind en zijn omgeving: de groep, de leerkracht, de school en de ouders. De omgeving moet goed afgestemd zijn op wat het kind nodig heeft. 3. De leerkracht doet ertoe. Hij kan afstemmen op de verschillen tussen de leerlingen en zo het onderwijs passend maken. 4. Positieve aspecten zijn van groot belang. Dit gaat niet alleen om de positieve aspecten van het kind, maar ook van de leerkracht, de groep, de school en de ouders. Als een leerkracht een negatief beeld heeft van de leerling, dan zie hij vaak alleen nog maar het negatieve gedrag. Het is belangrijk dat de leerkracht dan zoekt naar positief gedrag, dan zijn er meer mogelijkheden om het probleem op te lossen. 5. Constructieve samenwerking tussen school en ouders. De verantwoordelijkheid voor initiatief ligt bij de school. Maar de school geeft wel de verwachtingen over de verantwoordelijkheid van ouders duidelijk aan. 6. Doelgericht werken. Het team formuleert doelen met betrekking tot leren, werkhouding en sociaal emotioneel functioneren. Het gaat hierbij zowel om korte als lange termijndoelen. De doelen worden geëvalueerd volgens de HGW-cyclus (zie hieronder). Ze worden SMARTI geformuleerd. 7. De werkwijze van school is systematisch en transparant. Er zijn duidelijke afspraken over wie wat doet en wanneer. In een enkel geval kan het beter zijn, dat een kind langer in een groep blijft. Dit kan zowel te maken hebben met de verstandelijke als met de sociaal-emotionele ontwikkeling.
PlusleerlingenMeestal laten bovenpresteerders zich echt duidelijk zien in groep 3. Ook krijgen wij signalen van de ouders die vertellen dat hun kind zich op school verveelt. Om hier duidelijkheid in te krijgen maken wij gebruik van het Digitaal Handelingsprotocol Hoogbegaafdheid. Dit is een signaleringsprogramma dat ons helpt om advies op maat te geven voor de snellere leerlingen. Het advies kan zijn een eerste leerlijn (voor kinderen die niet echt hele grote denkstappen maken, maar wel talent voor bepaalde vakken hebben) of een tweede leerlijn. Dit is een leerlijn die de methodestof regelmatig loslaat en daar verrijkingsmiddelen voor in de plaats geeft, deze kinderen volgen een leerlijn in de Verrekijker (plusklas). Ook voor deze kinderen werken we handelingsgericht en wordt er een plan geschreven waarin we de doelen en werkwijze vastleggen. Dit plan wordt één keer per jaar aan de ouders gepresenteerd. De evaluatie van deze leerlijn vindt plaats aan het einde van het schooljaar of eerder als dat nodig mocht zijn. De methoden die wij inzetten zijn schoolbreed inzetbaar, zodat de leerling dezelfde ondersteuning krijgt in elke groep. Dit wordt overgedragen aan de volgende groep. Soms komt het voor dat kinderen een groep overslaan. Wij doen dat echter niet zomaar. Wij hanteren het advies van het Digitale Handelingsprotocol Hoogbegaafdheid naast ons gezonde verstand. Op het moment dat blijkt dat een leerling één of meerdere groepen moet overslaan, nemen wij die beslissing alleen met behulp van een van de psychologen/orthopedagogen van ons samenwerkingsverband :Passenderwijs. In beide gevallen zullen de ouders vroegtijdig in deze besluitvorming betrokken worden. De uiteindelijke beslissing wordt echter door de school genomen. De besluitvormingsprocedure is ter inzage op school aanwezig. Het doel van al deze activiteiten is ervoor te zorgen, dat het onderwijs zo passend mogelijk is voor alle kinderen, zodat zij zich op de Mariaschool thuis blijven voelen en met succes hun basisschoolperiode kunnen doorlopen.
|
|
Agenda |
Contactgegevens |
ContactMariaschool Rk Basisonderwijs
ouderApp Kwieb
| Route
| Laat een bericht achter |