• Geschiedenis
  • Het team
  • Lestijden en vakantierooster
  • Gezonde School
  • Aanmelden
  • Home
  • Visie en missie
  • Zorg
  • Peutergroep
  • Plusklas 'De Verrekijker'
  • Pestprotocol
  • Kwaliteitszorg
  • Uitstroomgegevens
  • Groep 1/2 a
  • Groep 1/2 b
  • Groep 1/2 C
  • Groep 3
  • Groep 4
  • Groep 5
  • Groep 6
  • Groep 7
  • Groep 8
  • Plusklas 'de Verrekijker'
  • Praktijkklas 'de Praktijker'
  • Peutergroep Mariaschool
  • Nieuws
  • Nieuwsflits
  • Oudervereniging
  • Voorschoolse Opvang
  • Tussenschoolse Opvang
  • Vrienden van de Mariaschool
  • MR
  • Stichting 'De Groeiling'
  • Downloads

Zorg op de Mariaschool

 

Zorg

Alle leerlingen hebben een unieke persoonlijkheid en de leerlingen kunnen verschillen in de behoefte om te spelen en te leren. Op de Mariaschool houden we hier rekening mee. De meeste leerlingen leren op een regelmatige, gemiddelde manier. Andere leerlingen hebben wat meer tijd nodig om de stof tot zich te nemen. Weer andere leerlingen hebben daarvoor juist minder tijd nodig en hebben behoefte aan verrijking. Deze verschillen ontstaan door verschillen in aanleg, sociaal-emotionele ontwikkeling, lichamelijke condities, motorische ontwikkeling en werkhouding van de leerlingen. Wij (het team van de Mariaschool) hebben als taak ons onderwijs zo in te richten dat elk kind zo goed mogelijk tot zijn recht komt binnen het groepsverband, ongeacht de verschillende leermogelijkheden van de leerlingen. Wij willen zo goed mogelijk voor uw kind zorgen. De zorg die wij uw kind bieden wordt door de leerkracht en geregeld. De leerkracht zorgt er voor dat er voldoende zorg wordt geboden aan kinderen die extra zorg nodig hebben. De intern begeleider (IB-er) coördineert deze extra zorg.

De leerkrachten op de Mariaschool werken handelingsgericht. Handelingsgericht werken gaat uit van 7 punten:

1. Onderwijsbehoeften van de leerlingen centraal stellen. Denk aan de instructie, de leertijd en uitdaging.

2. Afstemming en wisselwerking tussen kind en zijn omgeving: de groep, de leerkracht, de school en de ouders. De omgeving moet goed afgestemd zijn op wat het kind nodig heeft.

3. De leerkracht doet ertoe. Hij kan afstemmen op de verschillen tussen de leerlingen en zo het onderwijs passend maken.

4. Positieve aspecten zijn van groot belang. Dit gaat niet alleen om de positieve aspecten van het kind, maar ook van de leerkracht, de groep, de school en de ouders. Als een leerkracht een negatief beeld heeft van de leerling, dan zie hij vaak alleen nog maar het negatieve gedrag. Het is belangrijk dat de leerkracht dan zoekt naar positief gedrag, dan zijn er meer mogelijkheden om het probleem op te lossen.

5. Constructieve samenwerking tussen school en ouders. De verantwoordelijkheid voor initiatief ligt bij de school. Maar de school geeft wel de verwachtingen over de verantwoordelijkheid van ouders duidelijk aan.

6. Doelgericht werken. Het team formuleert doelen met betrekking tot leren, werkhouding en sociaal emotioneel functioneren. Het gaat hierbij zowel om korte als lange termijndoelen. De doelen worden geëvalueerd volgens de HGW-cyclus (zie hieronder). Ze worden SMARTI geformuleerd.

7. De werkwijze van school is systematisch en transparant. Er zijn duidelijke afspraken over wie wat doet en wanneer.

In een enkel geval kan het beter zijn, dat een kind langer in een groep blijft. Dit kan zowel te maken hebben met de verstandelijke als met de sociaal-emotionele ontwikkeling.

 

Plusleerlingen

Meestal laten bovenpresteerders zich echt duidelijk zien in groep 3. Ook krijgen wij signalen van de ouders die vertellen dat hun kind zich op school verveelt. Om hier duidelijkheid in te krijgen maken wij gebruik van het Digitaal Handelingsprotocol Hoogbegaafdheid. Dit is een signaleringsprogramma dat ons helpt om advies op maat te geven voor de snellere leerlingen. Het advies kan zijn een eerste leerlijn (voor kinderen die niet echt hele grote denkstappen maken, maar wel talent voor bepaalde vakken hebben) of een tweede leerlijn. Dit is een leerlijn die de methodestof regelmatig loslaat en daar verrijkingsmiddelen voor in de plaats geeft, deze kinderen volgen een leerlijn in de Verrekijker (plusklas). Ook voor deze kinderen werken we handelingsgericht en wordt er een plan geschreven waarin we de doelen en werkwijze vastleggen. Dit plan wordt één keer per jaar aan de ouders gepresenteerd. De evaluatie van deze leerlijn vindt plaats aan het einde van het schooljaar of eerder als dat nodig mocht zijn. De methoden die wij inzetten zijn schoolbreed inzetbaar, zodat de leerling dezelfde ondersteuning krijgt in elke groep. Dit wordt overgedragen aan de volgende groep. Soms komt het voor dat kinderen een groep overslaan. Wij doen dat echter niet zomaar. Wij hanteren het advies van het

Digitale Handelingsprotocol Hoogbegaafdheid naast ons gezonde verstand. Op het moment dat blijkt dat een leerling één of meerdere groepen moet overslaan, nemen wij die beslissing alleen met behulp van een van de psychologen/orthopedagogen van ons samenwerkingsverband :Passenderwijs. In beide gevallen zullen de ouders vroegtijdig in deze besluitvorming betrokken worden. De uiteindelijke beslissing wordt echter door de school genomen. De besluitvormingsprocedure is ter inzage op school aanwezig.

Het doel van al deze activiteiten is ervoor te zorgen, dat het onderwijs zo passend mogelijk is voor alle kinderen, zodat zij zich op de Mariaschool thuis blijven voelen en met succes hun basisschoolperiode kunnen doorlopen.

 

 

 

 

 

 


Interne begeleiding

Wat is een intern begeleider en wat doet hij / zij op de Mariaschool?
De interne begeleider is verantwoordelijk voor de leerlingenzorg en  het gestalte geven aan de zorg binnen het onderwijs. De IB’er stelt het zorgplan op. In het zorgplan staat beschreven hoe de zorg op de Mariaschool wordt verzorgd en de IB'er zorgt ervoor dat dit plan nageleefd wordt. De IB’er beheert de orthotheek, houdt zicht op het leerlingvolgsysteem en helpt leerkrachten met het opstellen van groepsplannen. De IB’er is een vraagbaak voor leerkrachten over uiteenlopende vragen. Zij doet voorstellen voor na- en bijscholing voor het team of individuele leerkrachten. De IB’er voert onderzoeken uit bij kinderen op het gebied van spelling, lezen en rekenen. De IB’er heeft contact met externe organisaties.

[image;669;100|NL|link;largeImage;org|nvt|]

Op de Mariaschool is Sylvia Lamens de intern begeleider. Zij werkt op maandag,dinsdag,donderdag en vrijdag.
Sylvia is via mail altijd bereikbaar: ib.mariaschool@degroeiling.nl

 

Klik [noImage|NL|link;DWNLD;direct;80072|nvt|hier] voor ons schoolondersteuningsprofiel ( SOP )

Agenda

Zomervakantie

08 juli 2022

Start schooljaar 2022-2023

22 augustus 2022

Agenda

  • 08 juli
  • 22 augustus

Contactgegevens

Mariaschool Rk Basisonderwijs
Nieuwstraat 9-11
3421 BT Oudewater
t: 0348-561652
info.mariaschool@degroeiling.nl

Routeplanner

Contact


Mariaschool Rk Basisonderwijs
Nieuwstraat 9-11
3421 BT Oudewater
Tel. 0348-561652
directie.mariaschool@degroeiling.nl

 

ouderApp Kwieb

 

Route


 

-

Laat een bericht achter


Copyright 2022 - Mariaschool Rk Basisonderwijs
Inloggen | Ziber Education - Gespreksplanner voor onderwijs | Ziber - PSD naar html | Design by Pencilpoint | creatief in vorm & inhoud