“DE VERREKIJKER” We vinden het belangrijk dat alle leerlingen, inclusief de hoog- en meerbegaafde leerlingen, zich op onze school thuis voelen én lekker in hun vel zitten. Bij ons staat centraal dat kinderen hun eigen talenten leren ontdekken en op een positieve manier verder kunnen ontwikkelen, als individu, maar ook als onderdeel van de groep. Wat betreft de hoog- en meerbegaafde leerlingen willen we daarom dat zij naast het behalen van de algemene onderwijsdoelen een extra leerstofaanbod krijgen waarmee ze uitgedaagd worden, leren leren en leren denken. Vanuit deze opvatting hebben we gekozen voor het inrichten van een plusklas voor meerbegaafde leerlingen die niet genoeg hebben aan het aangepaste lesaanbod in de eigen klas. We hebben gekozen om de plusklas de naam “De Verrekijker” te geven, omdat we met deze kinderen verder gaan kijken dan de reguliere lesstof. Het uitgangspunt van de verbreding bij de Verrekijker is het opdoen van vaardigheden: leren studeren, leren denken, leren plannen, jezelf motiveren, je geheugen gebruiken, presenteren, discussiëren en beargumenteren. Ook komt de Verrekijker meer tegemoet aan de creativiteit en eigen interesses van deze leerlingen. Daarnaast is het ontwikkelen van een realistisch zelfbeeld erg belangrijk. Kinderen ervaren bij de Verrekijker dat zij zichzelf mogen zijn. Het contact met gelijkgestemde kinderen speelt hierbij een grote rol. Ook leren de leerlingen hier omgaan met frustraties. In de Verrekijker wordt er vooral gewerkt aan andere verdiepende onderwerpen dan in de eigen klas. De kinderen gaan bijvoorbeeld filosoferen, werken aan allerlei thema's en projecten en in de bovenbouw leren de kinderen ook Spaans. Daarnaast worden er veel opdrachten gedaan waarbij de kinderen met elkaar moeten samenwerken.
In het leerlingrapport wordt twee keer per jaar verslag gedaan over het werken in de Verrekijker.
In de Verrekijker komen één keer per week kinderen uit verschillende leerjaren in kleine groepen bij elkaar. Zij worden begeleid door Charlotte Steens. Zij is opgeleid tot talentcoach en werkt iedere dinsdag met de kinderen. |