'De Verrekijker'Werken in “DE VERREKIJKER” Als school merken we dat er een groep leerlingen is die op bovengemiddeld begaafd niveau presteert en vastloopt als gevolg van de reguliere onderwijsaanpak. Wij vinden het belangrijk dat alle leerlingen, inclusief de hoog-en meerbegaafden, een plek hebben waar ze zich thuis voelen en lekker in hun vel zitten. Een plek waar ze goed presteren op de reguliere toetsen en een aanbod krijgen waarmee ze uitgedaagd worden, leren leren en leren denken. Dit hoort ook bij de doelen van ons onderwijs. Vanuit deze opvatting hebben we gekozen voor het inrichten van een plusklas . We hebben gekozen om de plusklas de naam “De Verrekijker” te geven, omdat we verder gaan kijken dan de reguliere lesstof. De leerlingen worden in “De Verrekijker” aangesproken op hun eigen niveau, rekening houdend met hun belangstelling. Ook hebben we in “De Verrekijker” de mogelijkheid om onderpresteerders aan te spreken op hun innerlijke motivatie. Het heeft ook invloed op het welbevinden en jezelf kunnen en mogen zijn. Een belangrijk aspect is ook het sociaal functioneren met gelijkgestemden en hun creativiteit wordt gestimuleerd. De kinderen in “De Verrekijker” leren studeren, planmatig werken, discussiëren en beargumenteren. In “De Verrekijker” werken op dit moment kinderen uit de groepen 3 t/m 8. Om de doelen te bereiken is er gekozen om in “De Verrekijker” vooral te verdiepen en met andere onderwerpen dan in de groep aan de slag te gaan. De kinderen gaan filosoferen, maken kennis met de Spaanse taal en werken aan een thema of project. Gedurende het schooljaar blijven we ons beleid en het functioneren van “De Verrekijker” voortdurend volgen en waar nodig bij te stellen. Kinderen die werken in “De Verrekijker” worden geleid en begeleid door Charlotte Steens
|