VerrekijkerWe vinden het belangrijk dat alle leerlingen, inclusief de hoog- en meerbegaafde leerlingen, zich op onze school thuis voelen én lekker in hun vel zitten. Bij ons staat centraal dat kinderen hun eigen talenten leren ontdekken en op een positieve manier verder kunnen ontwikkelen, als individu, maar ook als onderdeel van de groep. Wat betreft de hoog- en meerbegaafde leerlingen willen we daarom dat zij naast het behalen van de algemene onderwijsdoelen een extra leerstofaanbod krijgen waarmee ze uitgedaagd worden, leren leren en leren denken. Vanuit deze opvatting hebben we gekozen voor het inrichten van een plusklas voor meerbegaafde leerlingen die niet genoeg hebben aan het aangepaste lesaanbod in de eigen klas. We hebben gekozen om de plusklas de naam de “Verrekijker” te geven, omdat we met deze kinderen verder gaan kijken dan de reguliere lesstof. Het uitgangspunt van de verbreding bij de Verrekijker is het opdoen van vaardigheden: leren studeren, leren denken, leren plannen, jezelf motiveren, je geheugen gebruiken, presenteren, discussiëren en beargumenteren. Ook komt de Verrekijker meer tegemoet aan de creativiteit en eigen interesses van deze leerlingen. Daarnaast is het ontwikkelen van een realistisch zelfbeeld erg belangrijk. Kinderen ervaren bij de Verrekijker dat zij zichzelf mogen zijn. Het contact met gelijkgestemde kinderen speelt hierbij een grote rol. Ook leren de leerlingen hier omgaan met frustraties. In de Verrekijker wordt er vooral gewerkt aan andere verdiepende onderwerpen dan in de eigen klas. De kinderen gaan bijvoorbeeld filosoferen, werken aan allerlei thema's en projecten en in de bovenbouw leren de kinderen ook Spaans. Daarnaast worden er veel opdrachten gedaan waarbij de kinderen met elkaar moeten samenwerken.
In het leerlingrapport wordt twee keer per jaar verslag gedaan over het werken in de Verrekijker. In de Verrekijker komen één keer per week kinderen uit verschillende leerjaren in kleine groepen bij elkaar. | PraktijkerDe talenten van een kind zijn voor onze school het uitgangspunt en daar stemmen wij ons onderwijs zoveel mogelijk op af. Sinds enkele jaren heeft de Mariaschool daarom een praktijkklas (De “Praktijker”) die gezamenlijk is opgezet met de Jozefschool. Kinderen van beide scholen komen een ochtend in de week bij elkaar om naast het onderwijs in hun eigen klas op een praktische manier aan de slag te gaan. De Praktijker is bedoeld voor leerlingen uit groep 7 en 8 die gebaat zijn bij een praktische manier van lesgeven. Ze leren liever door te doen, te ervaren en samen te werken in plaats van de lesstof te leren uit boeken. Veel van deze kinderen hebben voor één of meer schoolvakken een eigen leerlijn. Door de praktische opdrachten in de Praktijker doen deze kinderen meer succeservaringen op en krijgen ze meer zelfvertrouwen. De focus van de Praktijker ligt op: · het vergroten van de motivatie voor school · het vergroten van een positief zelfbeeld · ondersteuning op sociaal-emotioneel gebied · het verkrijgen van een positief toekomstperspectief In de Praktijker leren de kinderen allerlei praktische vaardigheden, zoals bijvoorbeeld koken, houtbewerken, tegelmozaïek, werken met metaal en construeren met allerlei verschillende materialen. Door met praktische activiteiten bezig te zijn werken we aan het vergroten van het begrip van rekenen, taal en lezen. Zo leren de kinderen bijvoorbeeld recepten te lezen en om te rekenen, gebruiksaanwijzingen te begrijpen en mailtjes te versturen. In de Praktijker leren de kinderen vooral door te bewegen. Daarnaast leren ze om samen te werken en rekening te houden met de ander. Ze vergroten hun sociale vaardigheden en leren een beter inzicht te krijgen in zichzelf. We brengen met de Praktijker ook geregeld een bezoek aan bedrijven in Oudewater. Zo nemen de kinderen alvast een kijkje in de toekomst en kunnen ze ontdekken hoe het is om in een bepaald bedrijf te werken. We brengen bijvoorbeeld bezoekjes aan het verpleeghuis, de fietsenmaker, technische bedrijven of een boerderij. Alle kinderen die aan de Praktijker deelnemen, genieten volop van deze andere manier van leren! |